LatestNews

Sezon na wrzesień

Sezon na wrzesień

Gastronomia

Koniec wakacji to ostatni dzwonek, żeby cieszyć się potrawami, które już niebawem będziemy musieli zastąpić mrożonkami lub przetworami. To ostatnia okazja do pokrycia w najbardziej naturalny sposób zapotrzebowania organizmu na niezbędne mikroelementy i witaminy, które w czasie sezonu są najbardziej wartościowe.

W teorii sezonowego odżywiania najważniejsze jest spożywanie warzyw i owoców w ich naturalnym okresie występowania, czyli wtedy, gdy są dla nas najkorzystniejsze pod względem smakowym i odżywczym. Chodzi po prostu o to, żeby jeść to co rośnie i dojrzewa w aktualnej porze roku, ponieważ to klimat powinien podpowiadać nam co powinniśmy jeść.

Pigwa

Sezon na truskawki, czereśnie czy wiśnie już się skończył i na kolejny musimy czekać prawie rok. Jednak wrzesień to miesiąc, w którym możemy się jeszcze cieszyć smakiem wielu warzyw i owoców. Jednym z najciekawszych, ale niebyt u nas popularnym owocem, który pojawia się właśnie we wrześniu, ale pełną dojrzałość uzyskuje dopiero w październiku jest pigwa nazywana potocznie polską cytryną, ponieważ często dodawana jest do herbaty lub ciast. Pigwy mają dużo zastosowań nie tylko w kuchni, ale także np. w lecznictwie (napary z pigwy wykorzystywane są m.in. do leczenia zajadów czy stanów zapalnych gardła). Potrawy robione z pigwy to kwaskowate i aromatyczne dżemy, marmolady i nalewki. Pigwy nie należy jeść na surowo, ponieważ jest twarda i bardzo kwaśna.

Orzech włoski

Kolejnym przysmakiem, który najlepiej jeść we wrześniu to orzech włoski. Orzechy bez problemu dostępne są w sklepach przez cały rok zarówno w skorupkach, jak i bez nich. Jednak we wrześniu są najświeższe, mają wówczas znacznie łagodniejszy smak, a błonka pokrywające je jest bardzo delikatna i świeża, więc nie trzeba sparzać orzechów, żeby ją usunąć. Ponadto świeże orzechy włoskie są we wrześniu jeszcze pozbawione goryczki.

Co jeszcze?

Właśnie we wrześniu, po słonecznych wakacyjnych miesiącach obfitość plonów w ogrodach osiąga apogeum. Teraz możemy cieszyć się najlepszym smakiem jabłek, gruszek, śliwek i winogron. Teraz jest najlepszy czas na robienie przetworów. Ponadto możemy nadal jeść warzywa, na które sezon rozpoczął się już wcześniej, ale trwa nadal. Są to: brokuły, brukselka, buraki, cukinie, dynie, kabaczki, kalafiory, kalarepy, kapusty, marchew, ogórki, papryka, pomidory, rzodkiewka, sałata, seler, szczaw i szpinak. Jak widać, wybór nadal jest duży.

Przygotowując posiłki warto zwracać uwagę na jakie produkty aktualnie jest sezon. Jedzenie zgodnie z kalendarzem sezonowym to najbardziej naturalny i najzdrowszy sposób odżywiania, pozostający w zgodzie z rytmem i prawami przyrody. Sezonowe produkty dostarczają nam wszystko to, co jest dla nas najlepsze i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Korzystając z sezonowych produktów spożywczych dostarczamy sobie najpełniejszych witamin i soli mineralnych.

Polecamy także: